دکترین چاوز برای تشکیل قطب قدرت آمریکای جنوبی - آفریقا
ارسالی صمیمی ارسالی صمیمی

 

 

هوگو چاوز در نامه سرگشاده‌ای از کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقا خواست تا در قالب یک قطب قدرت حقیقی متحد شوند.

 به نقل از پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ، هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین در این نامه که توسط وزیر امور خارجه این کشور خطاب به سومین نشست آفریقا- آمریکای جنوبی در گینه استوایی قرائت شد، نسبت به مداخله‌های اخیر کشورهای غربی در قاره آفریقا اظهار گلایه کرد.

چاوز در نامه خود خواهان پیوندی معتبر و دائمی از طریق فعالیت مشترک میان آفریقا و آمریکای جنوبی در راستای جست و جو برای راهبردهای توسعه پایدار که به نفع هر دو قاره باشد، شد.

وی اظهار داشت: در قاره‌های ما منابع تاریخی، طبیعی و سیاسی کافی یافت می‌شود تا زمین را از آشوبی که توسط نظام سرمایه‌داری به آن گرفتار شده نجات دهیم.

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین از کشورهای دو قاره خواست تا فرصت را از دست ندهند و ظرفیت‌های کشورهای خود را در قالب یک قطب قدرت واقعی پیوند دهند.

وی تاکید کرد: در حالی که ما به هیچ وجه روابط مستقل خود با قدرت‌های غربی را انکار نمی‌کنیم باید به یاد داشته باشیم آنها راه حل قطعی و جامع مشکلات مشترک کشورهای ما نیستند.

سیاست خارجی ونزوئلا در طول ریاست جمهوری چاوز بر پایه همکاری بیشتر میان آفریقا و آمریکای لاتین بوده به گونه‌ای که این مساله در جهت دستیابی به یک جهان چند قطبی و مقابله با تسلط آمریکا و هم پیمانان آن بوده است.

ونزوئلا یکی از کشورهای اصلی نشست آفریقا – آمریکای جنوبی موسوم به آسا است و در سال 2009 نیز میزبان دومین نشست آن بوده و به دبیری این سازمان رسیده است.

نخستین نشست آسا در سال 2006 در نیجریه برگزار شد.

چاوز در نامه خود تقاضا کرد تا سرعت همگرایی میان دو قاره افزایش یافته و اولویت‌های همکاری میان آنها باید انرژی ، آموزش، کشاورزی، دارایی و مخابرات باشد.

وی همچنین گفت که پیشنهادهای ونزوئلا برای پروژه‌های همگرایی نظیر دانشگاه مردم جنوب ، پتروسور و بانک جنوب به پیش برده شود.

این در حالی است که در سال 2002 تجارت میان این دو قاره 2 / 7 میلیارد دلار بوده و این میزان در سال 2011 به 4 / 39 میلیارد دلار رسیده است.

همچنین نمایندگان دیگر کشورهای آمریکای جنوبی بر لزوم افزایش همکاری میان این قاره و آفریقا تاکید کردند.

وزیر امور خارجه اکوادور اظهار داشت: گاهی اوقات دستیابی به توافقات میان این دو منطقه دشوار بوده است.

وی تاکید کرد که این به سبب آن است که ما به خوبی هم دیگر را نمی‌شناسیم و تجربه کار مشترک را نداریم؛ ما می‌توانیم به یکدیگر پیشنهادهای زیادی نه فقط در زمینه تجارت بلکه در زمینه‌های دیگر ارائه دهیم.

چاوز همچنین در نامه خود خاطرنشان ساخت: مداخلات قدرت‌های غربی در روزگار مدرن باعث اخلال در مسیر کار مشترک میان آفریقا و آمریکای جنوبی که در نشست سال 2009 آسا مطرح شد ، شده است.

چاوز همچنین با اشاره به مداخلات غربی‌ها در لیبی و مالی تاکید کرد: این بر اساس شانس و یا اتفاق نبوده که از زمان نشست سازمان در ونزوئلا قاره آفریقا قربانی حملات و مداخله‌های دولت‌های غربی شده است.

یکی از اهداف این مداخله‌ها جلوگیری کردن از تحکیم وحدت آفریقا و در مقابل کاستن از همکاری‌ها میان آفریقا و آمریکای جنوبی بوده است.

چاوز بر رد کامل هرگونه فعالیت مداخله‌جویانه از سوی ناتو در آفریقا و جهان تاکید کرد.

در نشست امروز آسا همچنین قرار است روسای جمهور بولیوی و گینه استوایی سخنرانی کنند.


February 24th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی